středa 18. března 2015

Vybavení na cesty - navigace a datové připojení

Pokusím se v krátkosti popsat, jak mám vyřešenou navigaci na cestách a datové spojení se světem ve svém osobním autě.

Navigace na cestu

Používám aplikace Sygic, která je  nainstalovaná na tabletu Nexus 7 2013. Vyhovuje mi velikost displeje - sedm palců je pro mne tak akorát.  V tabletu je i 3G modul a tak je možnost používat i datové přenosy i v oblastech mimo dosah Wifi, ale v dosahu mobilních sítí.


Mám tam předplacenou kartu  od Mobil, jednak funguje omezeně i bez dobíjení (jen nižší rychlost), jednak k ní lze za poměrně rozumné peníze, tj, za 185Kč, koupit 100MB datový balíček použitelný po dobu třiceti dnů kdekoliv v EU (o prázdninách měli dokonce akci, že to platilo kdekoliv, tedy celosvětově).

K navigaci jsem si koupil i dopravní zpravodajství, ale po vypršení předplatného si znovu asi nekoupím - dvakrát jsem se dostal do zácpy bez předchozího varování a tedy nejsem zatím úplně spokojen.

Navíc v autě vždy vozím papírovou mapu, pokud možno do měřítka 1:200 000 - technika je ne vždy úplně spolehlivá a pokud vám vypadne například uprostřed Berlína a vy se máte dostat na okružní dálnici, papírovou mapu rozhodně oceníte - a to se jedná o poměrně snadný úkol.

Uchycení tabletu

Nelíbí se mi držáky na sklo. Mám tedy koupen držák Brodit typu Mount Clip, který je pevně přichycen k palubní desce a na ten je pak upevněn držák tabletu. Tablet je tak příjemně blízko u volantu, takže jeho ovládání za jízdy není problémem a nemusím se pohledem příliš vzdalovat od vozovky - bohužel hodně vozů má vestavěnou navigaci umístěnou na hodně špatném místě (a zrovna moje Dacia v tomhle vyniká). Tohle použitím vlastního držáku a navigace odpadá.



Ostatně výhody vestavěné navigace mne unikají - v případě Dacie dostáváte tlakový jednodotykový displej umístěný kdesi dole, mapy Evropy tam stojí více, než moje celosvětová licence pro 5 zařízení (kupováno v roce 2013, dnes je tuším omezení na 3). Svoji navigaci si z auta mohu snadno odnést a použít i při výletech (ale zde používám jinou aplikaci, viz článek o plánování výletů),  aktualizace jsou pravidelné a zdarma a tak nějak to vše funguje.

Spojení se světem

Pokud není k dispozici tablet s GSM modulem a nebo nelze tento tablet použít (například neseženete mikroSIM) , lze dnes za přijatelné peníze koupit wifi router se SIM slotem - třeba. Krabičku pak stačí umístit kamkoliv v autě (a nebo do batohu) a všichni v autě mohou mít připojení na internet, včetně možnosti sdílet soubory na SD kartě - navíc díky vestavěné baterii si  router vzít i mimo auto.

Konkrétně mám tento TP-Link M5350 - funguje bez problémů, má pěkné a logické rozhraní pro nastavení, není problém z něj posílat SMS zprávy.

V zahraničí ale na podobné použití výše uvedený 100MB balíček od Mobil.Cz moc vhodný není - těch dat je  žalostně málo - stačí to tak na email a data do navigace a nebo v nouzi na nalezení ubytování.  Pokud vím, žádný další operátor nic levného nenabízí, například Vodafone vám za cca 365 Kč dá 300MB na 30 dnů (které se ovšem kryjí s vašim účtovacím obdobím) - pořád tedy vychází cena na cca 1.20 za MB dat. O2 poskytuje tuším balíčky, kde 1 MB vychází na 2 Kč - takže nabídka Mobilu (ale i Kaktusu a dalších virtuálů pod T-Mobile) je takovým rozumným kompromisem ceny, objemu  a trvání.

V zahraničí, což je dle mobilních operátorů i EU, se vyplatí podívat se po místní kartě (viz i tipy na tomto blogu pro Francii, Itálii a Švýcarsko) a nebo se zdarma připojit v restauracích či provozovnách McDonalds, Burger King apod. - ale pozor, třeba v Itálii tohle nemusí být bezproblémové, vyžaduje se ověření přes SMS na mobilní telefon a systém v  McDonald v italském Trentu   v roce 2013 tvrdošíjně odmítal českou předvolbu - jinde to zase fungovalo bez problémů).

A kde koupit místní karty? Mimo již uvedených odkazů na články s popisem osobních zkušeností s koupí a zprovoznění místní karty se vždy vyplatí podívat na stránku:

http://prepaid-data-sim-card.wikia.com/wiki/Prepaid_SIM_with_data

Zde si lze pro každou evropskou zemi nalézt vhodného operátora a zbavit se tak drahých datových roamingových poplatků.

Mnou zakoupená italská COOP karta umožňuje koupit i roamingový euro balíček - platnost je 7 dnů, FUP je 500MB   - to vše za €9. Na kratší výjezd tedy ideální, cena za MB se dostává k 50 haléřům - z čehož je i vidět, jak vysoké ceny má naše místní operátorská trojka.

1 komentář:

  1. Dik za super článek, zase si nezklamal. Já dlouho řešil autovybavení a kromě přemýšlení (a občasné manuální zručnosti) to chce i vybrat si správného "dodavatele" - respektive najít si kvalitní e-shop. Mě dost vyhovuje autovybavení z 2din.cz . Doporučuju si alespoň prohlédnout, podle mě si tam každý něco najde,

    OdpovědětVymazat