neděle 7. června 2015

Sygic - rozpačité dojmy

Navigaci Sygic používám již několik let. Řádně zakoupenou. Ale v poslední době mi přijde, jako kdyby každá změna vedla jen k podstatnému zhoršení místo zlepšení a vlastně mám pocit, že ji dělají lidé, kteří ji nepoužívají. Protože pokud by skutečně používali svůj výtvor v praxi, tak by nemohl vypadat tak, jak nyní vypadá. Naštěstí ale třeba dříve časté hlášení, že se chce navigace připojit k vašemu účtu, které se objevovalo s oblibou bezprostředně před křižovatkami, popřípadě "roztočení" obrazovky při stání na křižovatce, kterými pro změnu trpěli starší verze, už nenastává.

A co novější verze?


Změna UI k horšímu

Dříve se dala velikost některých informací nastavit, dnes to možné není. Navíc se zmenšili ikonky a tak při ovládání si nejsem tak jistý jak dříve. Chápu, že UI a jeho grafické pojetí je asi značně subjektivní na hodnocení, na druhou stranu byly předchozí verze pro mne prostě pohodlnější na ovládání.

Občas vypadne navigace na cestě

Jedu a najednou zjistím, že navigace přestala navigovat - prostě trasa zmizela, ukazuje se jen poloha jedoucího vozu a  je nutné znovu zadat cíl. V jedoucím autě a s novými malými ikonkami ne úplně snadný úkon - přitom jen tuto sobotu na trase dlouhé ani ne 60 km se mi to stalo dvakrát. Obzvláště vtipné bylo, že krátce před prvním zmizením zbývalo do cíle cca 26km, náhle navigace zahlásila, že cíl je napravo (ve skutečnosti byl vzdušnou čarou na severozápad, tedy vlastně vlevo) a trasa zmizela.  Možná navigace vyhodnotí špatně GPS data, ale pokud něco podobného nastává, tak by s tím mohl program počítat - druhé vypadnutí trasy bylo po krátké zástavce, kdy do cíle chyběly snad 4 km a vzdušnou čarou mohl být tak 2km. 

Při pokusu o změnu trasy se aplikace zasekne

Vypozoroval jsem, že aplikace zvládne zadání a odstranění jednoho průjezdního bodu během cesty, ale pokud se o to pokusím následně, tak se zasekne a celá aplikace začne na obrazovce skákat a nepomůže nic, než její restart.


Při plánování se navigace točí jak káča

Při pokusu naplánovat nějaký cíl, hlavně v zahraničí, se mapa ve větším měřítku zobrazuje tak nějak normálně, tj. sever je nahoře. Při přibližování se začne natáčet, takže při zvětšení detailu jsem naprosto zmaten orientací a vlastně nevím, na kterém místě mapy se nacházím. 


Nelogické vyhledávání oblíbených bodů

Nechápu, proč se mi aplikace při zvolení možnosti pokouší nabídnout vše, co je v okolí. To by sice nebylo tak špatné, ale výpis všech bodů trvá dlouho, navíc se seznam pořád přeskupuje, takže i když se mi podaří v seznamu uvidět místo, na které chci jet, tak po kliknutí se dostanu na jiný bod (neb ten původní se mezitím posunul). Mnohem praktičtější by přeci bylo nabídnout skupiny a teprve po nich jednotlivá místa - přeci jen je skupin podstatně méně a když někam dojedu, zajímají mne třeba parkoviště, benzínové pumpy či nákupní centrum - ale které konkrétně to většinou nevím. Na videu je mimochodem vidět, jak malé jsou některé ovládácí prvky,  třebas název místa, kolem kterého chceme vyhledávat.  Svižnost zařízení je v tomto případě ovlivněna nahráváním, ve skutečnosti vše probíhá rychleji, tedy až na to načítání bodů zájmu.



Mizení vlastních bodů zájmu

Na vlastní body zájmu přestává být v Sygicu spolehnutí, například naimportuji databázi odpočívadel ASFINAG v Rakousku, při dvou jízdách tam tyto body mám, ale při výjezdu na třetí zjistím, že mé POI zmizely - prostě nejsou. Naštěstí už těch pár odpočívadel na A1 znám skoro nazpaměť (ale to navigace neví). Body zmizí.  Přitom v záloze na dropboxu vidím jak databázi, tak ikonky. Zvláštní chování. Podpora Sygic pokaždé reaguje stejně - pošlete nám soubory a dál nic. 

Vestavěné POI se zobrazují, i když jsou vypnuté

Skutečně mně na mapě nezajímá veškeré to smetí, které Sygic dodává. Nechci vidět penziony, hotely a tak dále. Jen je vidím.
Poznámka - tento bod je tady asi trochu nespravedlivě - kdysi jsem si do Sygic nainstaloval z jejich nabídky rozšíření Místa - hotel.info.  Jen se ho už nelze zbavit jinak, než odinstalací aplikace, vymazáním jejich souborů a opětovnou instalací. Tak se lze zbavit zobrazování POI, které nechcete, nicméně v přehledu obchodu je vidět, že aplikaci pořád máte - jen zkrátka nesmíte potvrdit její stažení, neb jak to jednou uděláte, už se toho nezbavíte.....
Na videu je to pěkně vidět, žádný POI není vybrán, přesto se některé zobrazují a je to díky té aplikaci z nabídky Sygic-Místa:




Nemožnost uložení vlastní naplánované cesty

Dříve bylo možné uložit se vlastní cestu. Tahle možnost v nové verzi najednou není - je sice možné to vyřešit neoficiálním způsobem, tj. uložit  si trasu do Dropboxu, navigace si ji následně stáhne a upraví, ale pohodlné to není. Vlastní naplánována cesta se občas hodí, pokud jedu do zemí, kde je potřeba dálniční známka (kterou se mi nechce kvůli pár kilometrům platit a nebo se platí mýto a přitom existuje bežná cesta)

Ikonky vlastních bodů

Dodnes jsem nepochopil, jaký vybrat pro POI obrázkový soubor, jaký musí mít formát a jak to bude následně vypadat - stejně se třeba tahle ikonka nepoužije pro POI v okolí cesty, kde se navíc nepochopitelně zobrazují přednostně vestavěné POI  před těmi vlastními. Třeba výše zmíněná ASFINAG odpočívadla v Rakousku  pak lze jen těžko odlišit od těch běžných. Problém lze řešit přepnutím na 3D zobrazení, kde lze vidět ikonky POI před sebou.

Zmizení cestovního deníku

V jistém okamžiku mi při pokusu zobrazit cestovní deník aplikace vždy spadla - podpora Sygic to vyřešila tak, že si mám data vymazat a tak jsem přišel o data za několik let. Skvělý přístup a podpora. Ne, že by mi na těch záznamech nějak zvlášť záleželo (snad jen několikrát jsem je použil pro nalezení nějakých míst, které jsme na cestě míjeli a které mne zaujaly), ale podobný přístup nevyvolává zrovna důvěru v aplikaci.

Co dnes platí, zítra už ne

Tenhle bod je spíše jen povzdechnutím, že firmy obecně nedodržují své sliby. Při koupi Sygicu bylo slibováno, že aplikaci si mohu bez omezení nainstalovat až na pět zařízení. Minulý rok jsem zjistil, že nemohu. Sygic mi sdělil, že pět zařízení byla jen jeho dobrá vůle - nakonec po výměně několika emailů mi bylo pět aktivací obnoveno, snad jen díky tomu, že jsem měl schované jejich emailové potvrzení z doby před koupí navigace, že skutečně koupí získávám možnost instalace na pět zařízení dle svého výběru (...you can activate it on 5 devices at the same time. This doesn't change after any amount of time...). Pět licencí jsem ještě nevyužil, jen mne vadí, že něco najednou přestalo platit.




I přes výše popsaná negativa má aplikace na Google Play stále kladné hodnocení. Mezi kladnými komentáři se ale v poslední době pravidelně objevují špatná hodnocení zmiňující některé problémy, které zde uvádím. Pokud budete navigaci používat (a to nejen na jízdy "kolem komína" - skutečně navigaci nepotřebuji na jízdy po městě či dokonce kraji, ten znám), tak se obávám, že dříve nebo později na podobné problémy narazíte. 

Nejhorší na tom je, že vývojáři Sygicu se, zdá se, soustředí na vývoj z mého pohledu naprostých blbostí typu HEAD-UP  displeje (normální provedení zabudované v autě je OK, ale v podání Sygicu je to spíše nebezpečný nápad s velmi diskutabilním provedením) místo toho, aby svůj produkt dotáhli k bezproblémové funkčnosti a snadnému ovládání. Nevím, na jakém jiném zařízení, než je referenční přístroj od Google, tedy Nexus 7, by měla aplikace bezproblémově fungovat. Přitom z pohledu uživatele by snad stačilo tak málo:

  • spolehlivé držení cesty, 
  • rychlejší vyhledávání bodů zájmu,
  • stabilita aplikace při přeplánování cest.

2 komentáře:

  1. Bohužel nezbývá než souhlasit s celým článkem. Zejména bych se podepsal pod názor, že autoři podle této navigace snad nikdy nejeli. UI pro změnu nějakých nastavení za jízdy (typicky nehoda, oprava a potřeba cíleně přeprogramovat trasu) je naprosto nepoužitelné a je v podstatě nezbytné někde zaparkovat a věc v klidu dořešit.

    Naprosto bezkonkurenční princip byl u TomTom pro Mobile Windows. Při navigování se ťaplo kamkoliv na display a zobrazila ze základní nabídka 6ti dlaždic přes celou obrazovku do kterých se mohl prstem trefit i slepec s tím, že šestá dlaždice bylo podle kontextu další nebo zpět.
    Koupě Sygicu je pro mně dodnes flustrující zkušenost, ten program se v podstatě nezlepšuje už dva roky co jej mám, spíše se použitelnost pro řízení auta zhoršuje.

    I tak všem přeju hodně pohodových km, Pavel

    OdpovědětVymazat
  2. Souhlasím se zhošující se tendencí spolehlivosti. Vadí mi zasekávání, padání aplikace a nově ztráta POI bez internetu. V cizině bez prohledávání mapy s POI velmi nepraktické a nakonec Vám zbyde navigace zabudovaná v autě.

    OdpovědětVymazat