čtvrtek 8. ledna 2015

Epidemie filatelistů

Ne, tenhle článek nebude o sběratelích známek. Ale o epidemii, která postupně zachvacuje Evropu a která nutí postižené kupovat a vylepovat známky. Abych byl přesnější, dálniční a eko známky. Pokud bydlíte v Brně a chcete jet do Bratislavy, tak potřebujete českou a slovenskou dálniční nálepku. Pokud do Vídně, tak českou a rakouskou nálepku. Pokud se pustíte dál, tak slovinskou nálepku -  a pravděpodobně rovnou dvě (díky jejich časové platnosti). Když chcete vjet do  některých měst v Německu, musíte mít jejich eko nálepku. Od roku 2016 nás to má čekat i v Praze. Řidiči užitkových vozů si musí připravit €25 za eko nálepku do rakouských měst už nyní.





Takže čelní sklo vašeho automobilu se pomalu a nezadržitelně mění v malé album a jen platíte, lepíte a odstraňujete. Ale vlastně za co platíme? Za silnice se už dávno platí ve formě spotřební daně na benzín - asi je to málo, je to jen 1 koruna za kilometr (to nemyslím ironicky, v ČR se pak taková dálnice splácí cca 11 let). V USA s mnohem menší daní postavili a provozují síť dálnic. Jak to dělají je mi sice záhadou, ale nějak jim to funguje.

A pokud je dálnice extra služba a peníze jsou potřeba (chápu), tak proč nálepka spolku s názvem CZ nemůže platit ve spolku A či SK, když všechny tyhle spolky jsou sdruženy ve spolku s názvem EU? Pokud jezdím v CZ, nemohu zároveň jezdit v A či SK a naopak - státy by si to pak mohli nějak přeúčtovat a nebo se prostě smířit s tím, že si vzájemně uznají nálepky - vždyť běžný řidič osobního auta platí už tak za známku docela dost peněz. Nebo zavést nějakou EU nálepku. Jen pro porovnání -  za nálepky se loni vybralo kolem 3.5 miliardy korun a z mýtného pro náklaďáky byl příjem 8.7 miliard - pěkný nepoměr v tom, kolik kdo najezdil a jak (z)ničil silnice.

Ještě více nesmyslné jsou  green plakety - tady si musíme obstarat potvrzení o něčem, co už stát jednou potvrdil a ještě za to státu zaplatit. Každé  auto má přeci jasnou deklaraci o emisní třídě, schválenou EU úřady a potvrzené každým státem. I přesto si země v EU postupně zavádějí své vlastní nálepky, které jen osvědčují jednou deklarovanou vlastnost. Proč to nejde řešit nějak jednoduše, třebas barvou nálepky o absolvování emisní kontroly? (která se ale prý v ČR od ledna 2015 zrušila - což nemohu potvrdit, protože sledovat změny zákonů v našem státě je práce na plný úvazek a já to už vzdal).



Jistě, za některé eko známky se neplatí horentní sumy, např. v Německu €5 (ovšem v pře-prodeji u nás už 300,- Kč) - ale zkuste si v sobotu v poledne naplánovat výlet třebas do Lipska (tohle město je docela blízko hranic - ale klidně si představte jiné město, třeba Mnichov a nebo Ulm - pokud budete chtít spojit návštěvu Legolandu s prohlídkou nejvyšší kostelní věže na světě) - i přestože máte nové auto, tak bez nálepky tam do pondělí nemůžete a nebo můžete strávit hodiny hledáním místa, kde vám ji v sobotu odpoledne či v neděli prodají (jestli takové vůbec existuje)



Žádné komentáře:

Okomentovat